Søndag 15 September
Kl. 10:15, Parkeringsplassen øverst i
På tur i Karlsøy - Hårskoltan
Ta fjellskoene fatt og få deg en "Fjellkopp"!

På tur i Karlsøy er et tilbud på initiativ fra privatpersoner. Denne ganger er det Julie Heika som inviterer alle som ønsker å delta til en tur opp til Hårskoltan. Det blir en tur i rolig tempo, så du trenger ikke være godt trent for å bli med. Hovedfokus for turen er å komme seg ut og nyte naturen, og som en bonus får man inn litt aktivitet i hverdagen. Vi tar løypa som går direkte til Hårskoltan (3,6 km).

Julie tar med seg Fjellkoppen til alle som kommer, og håper at det er mange som har lyst å være med!

Fra TellTur:

Hårskoltan 492 (moh)

En barnevennlig tur for hele familien. Fjellhøyden ligger mellom bygdene Grunnfjord, Hansnes og Dåfjord, her er det fint å gå både sommer og vinter. På vinteren er det slakt og lett å gå. Hårskoltan ligger i midten av et stort fjellområde. Dette er et veldig populært ski område. Her er det lang vintersesong da starten ligger oppå fjellet (Dåfjordeiet). Dette er også en flott tur sommerstid. Hessfjord sameie har reist en gapahuk langs stien, hvor det finnes bålved, bålpanne mm. Fra toppen kan man se ned til Grunnfjord og utover fjellene.

Lengde (én vei): fra parkeringsplassen via Blåfjell 5,5 km

Lengde (én vei): Fra parkeringsplassen, ta til venstre ved gapahuken og direkte til Hårskoltan 3,6 km

Adkomst og parkering
Kjøretid fra Tromsø ca. 1 time. Kjør Fv 863 til Ringvassøya. Når du kommer til krysset i Hessfjord følger du Fv 302 mot Dåfjord/ Skogsfjord ca. 2,5 km. På toppen av Hessfjordbakkene er det en liten snuplass på hver side av veien, rett etter den siste svingen. Vis hensyn ved parkering.

Vei- og rutebeskrivelse via Blåfjell
Løypa til Blåfjellet er skiltet fra start og tar av mot høyre fra parkeringen. Følg stien oppover mot øst, gjennom glissen bjørkeskog. Stien går langs bekken til over skoggrensen, hvor stien deretter går mellom lyng og tuer. Mot toppen åpenbares den nydelige utsikten til Karlsøys mektige øyer og fjell. Når du er oppe på blåfjell kan man se bort til Hårskoltan, det er åpent terreng hele veien.